Merkgeschiedenis
Het is een grote dankbetuiging aan iedereen die sinds 1919 het merk heeft geïnspireerd. We blikken graag terug op hoe KitchenAid de keuken heeft getransformeerd. We nodigen iedereen uit om hun culinaire avonturen te vieren
- 1886 -
DE REVOLUTIONAIRE UITVINDING
Het begon met het idee van een vrouw.
Ze heette Josephine Cochrane en ze bracht een revolutie voort in de kookwereld. In 1886 vroeg ze patent aan voor een uitvinding die mettertijd de vaatwasser zou worden zoals wij die nu kennen. Negen van haar ongelooflijke machines werden tentoongesteld, verkocht en gebruikt in restaurants. Sommige kwamen terecht in gerenommeerde luxe hotels: het Baltimore Hotel in New York en het Tremor and Palmer House in Chicago. Deze eerste modellen werden verkocht voor bedragen tussen de 700 en 1000 dollar. Josephine wilde haar ontwerp ook beschikbaar maken voor niet-professionele gebruikers en ontwikkelde een model voor thuisgebruik dat voor 350 dollar verkrijgbaar was. Dit gebeurde vlak voor haar dood in 1913.
- 1919 -
HET ONTSTAAN VAN EEN LEGENDE
De eerste keukenrobot en het ontstaan van het merk.
Bijna een eeuw geleden vond Herbert Johnson, een ingenieur uit Ohio, nog een andere wonderbaarlijke machine uit die de levens van keukenexperts en kookliefhebbers zou veranderen: de 'H5', de eerste eierklopper voor huishoudelijk gebruik. Tijdens het testen riep de vrouw van een van de directeurs: 'Het maakt me niet uit hoe je het noemt, het is het beste keukenhulpje (KitchenAid) dat ik ooit heb gehad'. Zo had ze geheel per ongeluk de naam van het bedrijf verzonnen!. KitchenAid was geboren. In de jaren die volgden is het bedrijf, geïnspireerd door de professionele wereld, nooit gestopt met innoveren en bleef het haar innovatieve oplossingen voor thuiskoks en professionals verbeteren.
- 1927 -
DE KEUKENROBOT VAN DE STERREN
Wijdverspreide populariteit en een recordaantal verkopen
Het model dat de H-5 opvolgde werd meteen razend populair. Er werden 20.000 exemplaren van verkocht in de eerste drie jaar na de marktintroductie. Onder vroege gebruikers van KitchenAid keukenrobots waren beroemdheden zoals John Barrymore, Marion Davies, E.I. DuPont, Henry Ford, Myrna Loy, Frederick March, Ginger Rogers en gouverneur van New York Al Smith. Zij waardeerden allemaal de kwaliteit en gebruiksmogelijkheden en werden fans van KitchenAid.
- 1936 -
DE EXPERT IN DESIGN
Waar stijl en baanbrekende technologie elkaar ontmoeten
Egmont Arens, redacteur van het tijdschrift Creative Arts en het beroemde Vanity Fair, één van de meest beroemde tijdschriften ter wereld, was ook een wereldberoemde designer. Hij deelde zijn kennis meerdere jaren met KitchenAid. Hij ontwierp drie van de meest elegante modellen, waaronder de beroemde 'K', die vandaag de dag een cultstatus heeft bereikt. Zijn baanbrekende creaties wonnen diverse designprijzen en worden in veel musea tentoongesteld. Meer dan 60 jaar later is het ontwerp van Arens nog steeds zichtbaar in de KitchenAid keukenrobots. Dit is het bewijs van zijn uitzonderlijke visionaire talent.
- 1941 -
TIJDLOOS DESIGN...
...dat nooit is veranderd
De K5A werd geïntroduceerd aan het begin van de Tweede Wereldoorlog… en alle drie door Arens ontworpen keukenrobots zijn vandaag de dag nog nagenoeg hetzelfde. Ze zijn tentoongesteld in musea over de hele wereld en ze hebben grote prijzen gewonnen voor hun uitzonderlijke design.
- 1949 -
HET GENIE KOMT DE KEUKEN BINNEN
De KD-10. De droom van Josephine Garis Cochrane kwam uit
Aangelokt door de mogelijkheden van het patent van Josephine Garis Cochrane verbetert KitchenAid haar prestaties en ontwerpt de KD-10 Vaatwasser, uitgebracht in wit en roze! De functies zijn nog beter dan het uitzonderlijke design: de KD-10 is voorzien van, voor die tijd, revolutionaire nieuwe technologie die vandaag de dag nog steeds de basis is voor alle vaatwassers. Het product is uitzonderlijk in elk opzicht en de prestaties doen niet onder voor veel apparaten die vandaag de dag op de markt komen. Sterker nog, sommige KD-10's zijn vandaag de dag nog steeds in gebruik.
- 1994 -
EEN WERELD VOL KLEUREN
Levendige kleuren zijn de 'handtekening' van KitchenAid.
Smaak en kleuren. In 1955 was KitchenAid het eerste bedrijf dat de trend van witte keukenapparatuur doorbrak. De keukenrobot krijgt levendige kleuren: Petal Pink, Sunny Yellow, Island Green, gesatineerd chroom en Antique Copper... In 1994 werd het kleurenpalet uitgebreid, en ook deze nieuwe modellen werden populair. Keizerrood, Cobalt Blue, Appelgroen, Pastel Yellow, Anthracite Grey en zelfs Tangerine Orange… De kleuren toverden een lach op de gezichten van koks over de hele wereld.
- 2003 -
KITCHENAID ZET ZICH IN
Inzet voor vrouwen…
Wereldwijde betrokkenheid: het Cook for the Cure-programma. KitchenAid introduceerde haar eerste lijn met kleine en grote huishoudelijke apparaten, allemaal geïnspireerd op de stijl, het design en de uitzonderlijke professionele prestaties en functionaliteit van de legendarische foodprocessor van KitchenAid. De professionele lijn van KitchenAid, de crème de la crème van de productreeks van het merk, bestaat uit acht grote apparaten, waaronder een vaatwasser van roestvrij staal met een speciale matte metalen afwerking. In datzelfde jaar startte KitchenAid een samenwerking met de Susan G. Komen Foundation om samen vrouwen te ondersteunen in hun strijd tegen borstkanker. Ter ere van deze nieuwe samenwerking lanceerde KitchenAid een speciale Edition Pink collectie. Een deel van de opbrengsten hiervan werd gedoneerd aan de stichting.
- 2007 -
EEN WERELD VAN EXPERTISE EN PASSIE
Kookliefhebbers komen samen.
Europa omarmt KitchenAid. De belangrijkste apparaten van KitchenAid kwamen aan in Europa. In Europa werd een compleet assortiment inbouwproducten van KitchenAid gelanceerd om het hogere keukensegment en kookliefhebbers met passie aan te spreken. De producten verschenen in 2007 als eerste in Frankrijk en Italië en verspreidden zich daarna al snel door heel Europa.
- 2009 -
DE VIERING VAN 90 JAAR CULINAIRE EXPERTISE
Nieuwe recepten en een heel speciale kleur
KitchenAid vierde zijn unieke professionele geschiedenis van 90 jaar duurzaamheid, prestaties, design en liefdadigheid. Het bedrijf wilde dit jubileum delen met alle kookliefhebbers, zowel experts als beginners, in een nieuw KitchenAid kookboek. Het boek werd van prachtige foto's voorzien door de beroemde Belgische fotograaf Tony Le Duc. Voor de gelegenheid werd er een 'collector's edition' van de legendarische KitchenAid Artisan keukenrobot geproduceerd in prachtig Appelrood.
- 2010 -
DE INNOVATIEVE CHEF TOUCH
Professionele technieken nu ook beschikbaar voor thuis
KitchenAid presenteerde met trots Chef Touch… Een innovatief kook- en inmaaksysteem voor thuis dat het beste in zowel klassieke als moderne recepten naar boven haalt. Voor het eerst konden thuiskoks nu sous vide koken, een elegante, hoogwaardige kooktechniek op lage temperatuur die ruimte biedt voor culinaire creativiteit. Verse ingrediënten werden gekruid en verpakt in vacuüm zakjes. De zakjes gingen een stoomoven van minder dan 100°C in om het vocht en de voedingsstoffen die van nature aanwezig zijn in het voedsel te behouden. Deze techniek maakte de ingrediënten ongelooflijk mals, sappig, kleurrijk en smaakvol – en veel gezonder.
- 2011 -
EEN REVOLUTIONAIR SYSTEEM
Kwaliteitsdesign wordt erkend
De Red Dot Award. Het innovatieve KitchenAid Chef Touch systeem won de Red Dot Award in één van de voornaamste internationale wedstrijden voor productdesign. Een panel van gerenommeerde experts gaf goedkeuring aan dit revolutionaire product waarmee sous vide koken naar de consument werd gebracht.
- 2012 -
ALLEEN HET BESTE
Power binnen handbereik
Kwantiteit en kwaliteit: KitchenAid introduceerde de nieuwe 6,9 L Artisan keukenrobot met in hoogte verstelbare kom. Het is de meest krachtige, duurzame, stille en simpelweg beste keukenrobot in zijn klasse. Met een motor van 1,3 pk mengt hij extra grote hoeveelheden snel en efficiënt in een gepolijste roestvrijstalen kom van 6,9 L. Een garantie voor uitzonderlijke prestaties. Dit model won de prijs 'KuchenInnovation des Jahres 2012' voor kwaliteit, prestaties en design. In de 21e eeuw loopt KitchenAid nog altijd voorop op het gebied van productinnovatie en kwaliteit. Topchefs kunnen vertrouwen op een compleet assortiment van grote huishoudelijke apparaten en keukenapparatuur. Deze nieuwe apparaten zijn geïnspireerd door professionals en helpen koks bij elke stap van hun culinaire creaties: van voorbereiding tot koken, inmaken en reinigen. KitchenAid combineert de laatste technologie met een opvallend design. Het bedrijf inspireert echte passie voor thuis koken voor vrienden en familie.
- 2013 -
EEN COMPLEET ASSORTIMENT KLEINE EN GROTE HUISHOUDELIJKE APPARATEN
Van inmaken en voorbereiden tot koken
KitchenAid lanceerde een nieuwe lijn, Vertigo, met koelkasten en wijnkelders, stijlvolle huishoudelijke apparaten die uitstekende opslagomstandigheden garandeerden en geplaatst konden worden in iedere keuken. Deze lancering bracht ook kleine apparaten, waarbij de nieuwe Artisan Serie werd geïntroduceerd. De serie bestond uit een 4 L Foodprocessor, elektrische waterkoker, draadloze blender, broodroosters voor 2 en 4 sneetjes, en foodprocessors van 3 en 4 liter.
- 2015 -
EEN NIEUWE LOOK VOOR GROTE APPARATEN EN EEN REVOLUTIONAIRE LANCERING VOOR DE KLEINERE EXEMPLAREN
Een jaar vol grote veranderingen
Een echte revolutie in de keuken vindt plaats met de lancering van de KitchenAid Artisan Cookprocessor. Dit nieuwe alles-in-een-apparaat met oog voor creativiteit en eenvoud is ontworpen om alle bereidingsfasen van een gerecht moeiteloos aan te kunnen: van snijden en mengen tot koken. In 2015 gaf KitchenAid ook een nieuwe look aan de huishoudelijke apparaten. Dit gebeurde met veel oog voor detail, kwaliteit en ambacht, en daarbij de garantie van professionele prestaties.
- 2016 -
DE RAAD 'SERIOUS ABOUT FOOD'
KitchenAid heeft de raad Serious About Food opgericht. Deze raad bestaat uit invloedrijke experts, pioniers en innovators. Het biedt een kwaliteitsgarantie en een vooruitstrevende, uitzonderlijke bron om de wereld van luxe cuisine te ontdekken. Eén kok, één designer en één foodie. Drie verschillende persoonlijkheden die de missie van KitchenAid weerspiegelen, namelijk de beste inzichten en suggesties van de professionele wereld krijgen om iconische producten te creëren die gourmandische thuiskoks met passie de mogelijkheid geven om hun creativiteit uit te drukken. De leden van de Serious About Food-raad geven een exclusieve draai aan de meest innovatieve trends. Ze delen verborgen parels en inspiratie van over de hele wereld zodat jij je culinaire fantasie de vrije loop kunt laten en al die heerlijke inspiratie tot uiting kunt brengen. Het online magazine geeft waardevolle tips over het bereiden van heerlijke gerechten en het ontdekken van originele lokale ingrediënten. Lezers vinden er verhalen over trends in voedsel en design en een gemeenschap die hen inspireert en helpt om anderen te inspireren. Als je 'Serious About Food' bent, zijn KitchenAid en de Serious About Food-raad een perfecte match voor je.
- 2016 -
LANCERING VAN ONZE TOONAANGEVENDE EXPERIENCE STORE
In september 2016 lanceerde KitchenAid de eerste experience store in Londen. Het is de hub voor alles wat met KitchenAid te maken heeft en waar consumenten langs kunnen komen om hun kookvaardigheden te verbeteren bij één van de fantastische kooklessen die worden aangeboden. Klanten kunnen ook de apparatuur uitproberen en meer ontdekken over de geschiedenis van KitchenAid.
- 2019 -
EEN VIERING VAN 100 JAAR INNOVATIE IN DE KEUKEN
Onze 100e verjaardag draait niet alleen om ons. Het is een grote dankbetuiging aan iedereen die sinds 1919 het merk heeft geïnspireerd. We blikken graag terug op hoe KitchenAid de keuken heeft getransformeerd. We nodigen iedereen uit om hun culinaire avonturen te vieren met KitchenAid. Dit zal ons vast en zeker genoeg inspiratie geven voor nog een eeuw.